monica mastermind: håll koll på ditt blodsocker



Ett för lågt blodsocker är livsfarligt och kan leda till koma. Ett för högt blodtryck (som diabetiker har) ger inte lika akuta problem, om det inte kommer upp i alldeles för höga nivåer. Däremot bidrar det till en  långvarig nedbrytning av kroppen vilket kan ge problem som åderförkalkning, nervpåverkan, grumlad lins i ögat och sviktande njurfunktion. 

Det låter sådär skoj. Så vi skippar det och tar hand om oss istället!
Ät långsamma kolhydrater som ger ett jämnt blodsocker och minskar topparna. Undvik vitt bröd, vitt socker och så vidare. Ät gärna äpple, bönor och linser samt kanel - väldigt bra!
♥ Träna regelbundet, det stabiliserar.
♥ Sov ordentligt! Dåligt med sömn ökar stresshormonet kortisol som höjer blodsockret.
♥ Stressa mindre! Framförallt kronisk stress förhöjer blodsockret. Tillfällig stress ger bara extra energi.
♥ As always. Ge fan i att röka. (Även för andras skull!)

Jag märker ofta av blodsockerfall när jag dansar, vilket kräver extra energi på en gång. Men däremot är jag väldigt duktig på att smaska i mig en massa sötsaker annas, vilket är ett big no no! Jag tror att we all have lots to learn. Faktan har jag hittat i Helena Nybloms bok Livskraft. Eftersom hälsa är område med ständig utveckling så är det alltid bäst att även kolla upp mer om detta. Alla reagerar olika och hälsa är specifikt och unik för alla!

Ta hand om er!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0