Passiv rökning

Läste precis en artikel här om att Centerpartiets andre ordförande (som även är barnläkare) Anders W Jonsson vill se över ett nytt förbud mot rökning på flera offentliga plaster som uteserveringar, perronger och balkonger. Främst för att det är platser där omgivningen och kanske mest barn kan fara illa av den passiva rökningen.

Lite spännande tycker jag. I artikeln har även en rökare uttalat sig och tyckte det var en jättedålig idé. Han menade att han själv har valt att röka och att han redan står för de extra kostnader för hälsovård etcetera. Han vill alltså att det ska vara upp till honom själv var någonstans han ska få röka eller inte. Hmm. Sen när handlade förbudet om honom och inte längre om barn och vuxna som skulle vilja slippa behöva bli utsatta för passiv rökning öerallt?

Jag har en massa kompisar som röker, och jag tycker om dem lika mycket för det. Men jag tycker fortfarande att det är fett äckligt med rökning, och tyvärr har jag ju definitivt blivit en stor-passiv-rökare på sista tiden. Jag skulle verkligen inte ha något emot ett förbud. Det är nice att det skulle finnas mer som säger stopp för den där ciggen än bara den ickerökande personen i sällskapet. Ju krångligare det är att röka för omgivningens skull, desto fler kanske skulle ta och lägga ner sina ovanor.

Weeell, bara en tanke från mitt håll. Vad säger ni? Rökare som ickerökare?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0