auditions - how to

It´s auditiontimes everybody! Nu har de flesta dansutbildningar auditions, så jag bad min homie Maja svara på lite frågor om hur det går till. Hon sysslar mestadels med hiphop och dansar just nu på Diambra i Stockholm, och ska till LA i sommar för att dansa. Kanske är detta till hjälp för någon som vill söka vidare!

Vilka dansutbildningar har du sökt och varför just dem?

Jag har sökt till Balettakademiens Streetlinje och Diambra. Varför jag sökte till BAs Streetlinje var för jag tyckte schemat passade mina behov, vad jag ville utvecklas i. Jag hade också väldigt dålig koll på vad som faktiskt fanns att välja på. Efter någon månad öppnades mina ögon och jag hittade många utbildningar. Fastnade för Diambra och bestämde mig för att söka.

Hur går en audition vanligtvis till?
På en audition (beroende på vart man söker och till vad, vi säger en skola) brukar det vara 2-4 klasser i olika genrer (balettakademiens yrkesutbildning är det 2 veckor). Man får en koreografi kastad i ansiktet, delas in i grupper och visar upp. Det brukar även vara lite gallringar efter hand, där det behåller alla som verkar intressanta och plocka bort ointressanta. Efter klasserna brukar det vara någon form av freestyle eller solo. Och en enskild intervju brukar också förekomma.

Vad är det de söker?

De söker förmodligen en positiv, målmedveten dansare som har kul och funkar bra i grupp. Man ska såklart också kunna dansa.

Hur förebereder man sig bäst inför en audition?
Jag brukar kolla upp vem det är som ska hålla i auditionen och sen youtuba för att se vilken stil han/hon kör så man inte är helt lost. Annars är det bara att klä sig rätt, ha någon färgklick, le typ heeela tiden och peppa dig själv. Och kom ihåg, juryn ser dig hela tiden så stå inte och se livrädd ut vid sidan av när inte din grupp dansar utan le och kanske freestyla lite.

Har du några tips på bra dansutbildningar?
BAs Steetlinje
Diambra, Ambra Succis yrkesutbildning
Danscenter
Sway, Jennie Widegrens linje
Åsa Folkhögskola
Base 23, daglinjen
Balettakademiens 3 åriga yrkesutbildning
Danshögskolans moderna yrkesutbildning
Danshögskolans pedagogutbildningar

Sök många utbildningar!


Maja knows best!


Kommentarer
Postat av: Majabajja

Balettakademiens yrkesutbildningens audition är flera timmar under 2 veckor, ska det stå i perentesen. Inte 2 klasser!! // Maja

2011-05-04 @ 15:20:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0