grönländsk maskdans

Idag hade vi lärarträff på Kulturama! Inget speciellt möte direkt, men vi diskuterade bland annat hur vi ska hantera stress och hur viktigt det är att vi som är anställda mår bra. Vi hann också med att prata om vad som kunde förbättras på Kulturama. Emelie höll också i en strikt teoretisk föreläsning om dans. Terminologi och teorier inom vissa tekniker och annat spännande. Väldigt nytt och svårt, men intressant!

Men det roligaste vi ändå gjorde var ansiktsmålningar som tillhör grönländsk maskdans! Tanken från början var att alla lärare skulle vara med idag och lära oss hur det går till, och sedan "uppträda" imorgon i Tegnergallerian. Tyvärr så var det väldigt många som hoppade av idén så vi fick ställa in. Men vi målade masker idag ändå bara för att det var roligt! Såhär snygga blev vi!


Monica, Martin, jag, Karin och Emelie!


Jag blev riktigt snygg tycker jag!

Historien bakom traditionen är att inuiterna som levde tätt ihop på Grönland använde detta som ett verktyg att få ut spänningar och känslor. Så istället för att ta ut det på varandra, så målade de en mask och kunde spela ut känslor som attraktion eller ilska till exempel. Den svarta färgen representerar skräck, vitt representerar komik och rött det sensuella. Det är som en slags teater, som även fungerade som terapi! Lite ballt tycker jag! :)

Kommentarer
Postat av: Lisa

Hahahah!

2009-10-31 @ 09:37:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0