workshops or shops of work

Kom precis hem efter lite jobb på Kulturama. Höll en workshop i hiphop för ett stort gäng frisörtjejer från John Bauer. Jag och läraren pratade lite efteråt om det här med idrott i skolan. Det är så sjukt vanligt med lärare som lektion efter lektion slänger in en boll på plan och låter eleverna springa. Ingenstans i kursplanen för idott och hälsa A och B står det att bollsport måste inkluderas i undervisningen. Däremot står det klart och tydligt att dans ska förekomma.

När jag gick på gymnasiet valde jag att hoppa av idrotten. Jag hade tillräckligt med poäng för att plocka bort det, men jag såg inte poängen med att ha idrott. Jag dansade mycket på fritiden och kände att skolidrotten bara var slöseri med tid ändå. Vi gjorde ju inget vettigt!

På John Bauer har de olika saker varje gång. De är hos oss och dansar (lärarna förstår att det är bättre att låta någon som kan hålla i det, istället för att stå och halvbugga lite), de är på Friskis och Svettis och kör boxercise, testar yoga på något annat ställe. De tar ansvar för att eleverna ska hitta sin väg till ett hälsosamt liv! Knappt någon kommer springa efter en boll i en gympasal resten av sitt rörliga liv. Nej, folk kommer söka sig till träningsanläggningar och föreningar! Jag gillar det. Ut med eleverna i verkliga livet, oavsett om det gäller jobbpraktik eller motion och hälsa.


Dancers are made of their passion.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Hej! nej jag har inte ändrat min blogg något :S konstigt för jag ser den helt perfekt som den ska vara!!

2011-01-17 @ 22:52:16
URL: http://cenita.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0