irriterande utnyttjande

Gah! Jag blir så irriterad! Jag hatar arbetsgivare som utnyttjar ungdomar och är gnidna, snåla jävlar. Varför kan vem som helst driva företag? Och varför förstår de inte att personalen är viktigast av allt på en arbetsplats? Jag har jobbat på ställen där folk har kickats lite hur som helst, inga avtal är påskrivna och chefen verkar sakna allt vad social kompetens heter. För att vara chef handlar om att kunna ta folk, resten går att få ihop. Och värst av allt är att ungdomar, ibland i deras första möte med arbetsvärlden, måste ta en massa skit. Ta på sig onödigt ansvar, känna skuld över saker som inte ens ska påverka dem, få fel lön, ta på sig arbbetsuppgifter utöver vad som kommits överrens om.

Tyvärr är ju dansbranchen inte speciellt bra på det här med ungdomar. Och ändå kryllar det av arbetsvilliga och unga danstjejer som gör vad som helst för ett jobb inom dans. "Åh, vad roligt att du får jobba med din hobby!" Och sedan sitter de där, ställer upp gratis, fixar extra bara för att "det är ju så kul!". Det spelas på lojalitet och samveten. Börjar man ställa lite för mycket krav så kan man alltid bytas ut mot en annan liten sextonåring som gärna gör jobbet nästan gratis. Jag har haft tur som fått en heltidsanställning. Men hjälp av andra kunniga inom min närhet har jag fått till ett avtal jag är nöjd med. Men det har krånglats en hel del för att komma dit. Utan folk som kan vilka rättigheter man har hade jag inte haft en aning. Och Kulturama är nu ändå inte den sämsta arbetsplatsen, eftersom det är en del av en större organisation så är det mycket som ska följa rutiner. Det blir svårare att knöla in oärliga lösningar.

Jag har växt upp med världens bästa pappa. Han är platschef och har hand om det mesta på en betongfabrik, bland annat anställningar oc såklart personalen. Han har alltid varit supernoga med att behandla personalen rätt, och speciellt ungdomar. Alla avtal ska vara rätt och riktiga, alla ska veta vad som förväntas av varandra, lönen ska kontrolleras noga så det inte är några fel. Så himla bra! Jag hoppas på att alla ungdomar kunde få en bra start i arbetslivet. Får ta och citera Grynet - TA INGEN SKIT!

Bah.


Hey - the kidz are alright!

Kommentarer
Postat av: Anonym

fan vad bra elin. hoppas många läser detta..

2011-04-22 @ 13:05:29
Postat av: Anonym

/karro :P

2011-04-22 @ 13:06:01
Postat av: Mariel

Gry? Menar du icke Grynet hehehehe? 8)

2011-04-22 @ 16:26:22
URL: http://millionfaces.webblogg.se/
Postat av: elin

bra skrivet! Du kanske skulle ta att överväga min utbildning? :-)

2011-04-22 @ 19:39:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0