jag älskar allting runt omkring fotboll

               

Det är match. Folk går hem tidigare från jobbet för att kunna samla sina vänner, fixa lite grill och bärs. Och sedan skriker de tillsammans framför en TV någonstans. Alla kan inte allt, men alla har en åsikt om vad som pågår på planen. Domaren vet inte vad han gör, forwarden sprang inte tillräckligt fort eller så filmade italienaren. Folk vallfärdar till Sydafrika för att kunna stå i en publik där man egentligen inte ser så mycket av själva fotbollen, men man hör tutor och skrålet från hejaklacken. Innan och efteråt står man och lattjar med en boll. Kickar till varandra. Någon vill vara med. Behöver inte fråga - eller förstå varandras språk heller för den delen. Alla talar fotbollska.

Jag älskar det. Men jag varken spelar eller tycker om fotboll som sport särskillt mycket. Det är synd. Jag föredrar att ha VM-matchen på lite i bakgrunden. Höra alla glada, arga, ledsna kännande människor därborta. Och sedan hoppas jag på att dansen kunde få samma grej. Men det går ju inte. Synd, mycket synd.

Heja Uruguay! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0