buddah



Okej. Jag och Martin har startat en seriös jakt på en ny lägenhet. Den ska vara bra mycket större än den vi har nu, den ska ha balkong och ligga på en plats där vi kan tänka oss att bo. Och för att peppa och själva lite i jakten så gick vi in på Indiska och köpte en buddahstaty och en galet fin hänglykta till vår balkong to be.

Jag har alltid trånat efter fina buddahs och velat ha alla möjliga sorters gudabilder från både buddhismen och hinduismen. Problemet är att jag aldrig vågar köpa någon eftersom det känns som om jag hädar. Jag är ju kristen, döpt och konfirmerad och hela tjohejset. Men jag kan verkligen inte påstå att jag är speciellt troende. Jag tycker alla religioner har något fint med sig, och helst skulle jag vilja ha en egen religion där jag själv fick välja väl valda delar av alla religioner. Så. Jag vill ha buddahs i mitt hem. Skulle någon bli offended om jag hade det utan att egentligen tillhöra religionen den kommer ifrån? Jag skulle inte bry mig så mycket om en hindu hade ett kors hemma för att personen tyckte att det var så himla fint. Men jag skulle absolut tycka att det var lite märkligt. Jag har köpt en Buddah. Han är fin. Han kommer trivas finfint på min framtida balkong.

Vad tycker ni om detta egentligen?

Kommentarer
Postat av: Emelie

New Age. Så kallas religionen där man får plocka ihop lite hur man vill från alla religioner, filosofi och eget huvud. Jag tycker det är lite märkligt att ha religiösa symboler som prydnad, men vem är jag att döma? Antagligen finns det andra anledningar än estetiken som gör att du attraheras av buddhor. Kanske är det ett steg på din religiösa vandring. Så ta hem en buddha och ser hur det påverkar dej. Guds vägar äro outgrundliga.

2010-06-09 @ 14:39:46
URL: http://emsblogg.qaw.se
Postat av: Tobbe, | Tomelillas största blogg...

Hejsan i stugan! :)

Allt bra?

Ha en bra Onsdag.. :)

2010-06-09 @ 15:14:30
URL: http://tobbees.com
Postat av: Marcus Träd

Jag tycker också att en Buddhastaty är ett rätt så ballt och finurligt konstverk. Diggar även andra små symboler som finns inom deras kulturer.



Det där med att folk ska tro att man är buddhist bara för att man har en Buddhastaty eller liknande, tror jag är ganska way out the way om man skulle säga så. Då folk från olika kulturer lever allt mer och mer tillsammans skulle jag finna det fullt acceptabelt om någon skulle vilja ha något från min kultur i sitt hem.



Men sedan beror det ju helt på hur man har placerat konstverket med.

Jag menar, om du bara har Buddhastatyn ståendes i något hörn eller på annan plats i hushållet är det knappast någon som tänker "Hädelse!"

Men däremot om du skulle placera den kring massa annat krams och en jäklarns massa rökelse så skulle folk nog höja på ögonbrynet en bit.



Höhö, blev lite text därja.

KRAM!

2010-06-09 @ 19:30:44
Postat av: elin har ordet

Hmm..jag vet inte varför jag dras till religiösa symboler faktiskt. Men jag tycker de är så fina! Något undermedvetet kanske? :)

2010-06-13 @ 18:42:21
URL: http://elinhartonen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0