stop crying you eyes out

Man gråter ju av lök. Det vet alla. Det svider och rinner, och det var alltid killarna som fick sköta lökhackningen under hemkunskapen så att man slapp förstöra sminket. Men jag har aldrig tänkt på att även purjolök får ögonen att rinna. Det borde jag ju såklart fattat, lös som lök! Men jag trodde det var annorlunda, purjolök är ju lång typ.. Anyways, idag grät jag av purjolöken. Men visste ni att man inte gråter av lök alls om man har linser på sig? Det känns ju lite märkligt.

Så jag kollade upp det. Några ämnen reagerar med svavelhaltiga aminosyror i löken, och när det når hornhinnan (alltså därför det funkar med en lins!) så skickas signaler om att sätta igång tårproduktionen i ögat. Alltså en naturlig reaktion när ögat utsätts för ett irriterande ämne. Ganska schysst att man slipper sånt där tjaffs med linser.

Detta visste ni inte vavava? :D


Kommentarer
Postat av: Emelie

Emelies ögongissningar: Övre raden - Emma Sterner och Amanda Spång? Nedre raden - Johanna Seiborg och du själv (ingen tvekan). :P

2010-07-24 @ 10:44:24
URL: http://emsblogg.qaw.se
Postat av: elin har ordet

haha alldeles korrekt gissat! :D

2010-07-24 @ 11:56:38
URL: http://elinhartonen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0