skriva sig frisk

Läste precis en notis i Stadium Magazine om ett test som visade att det går att skriva av sig och må bättre, inte bara psykiskt utan även fysiskt. Tydligen hade skadade idrottsmän ombetts skriva dagbok under tiden de var skadade, ena gruppen om sin skada och känslorna kring det, och den andra gruppen om annat. Gruppen som skrev om sin skada visade sig tillfriskna fortare! Min egna slutsats är att de tillfrisknade fortare för att de faktiskt reflekterade över skadan, och inte bara väntade på att det skulle gå över. Vi styr så otroligt mycket i kroppen med psyket. Det är ganska häftigt ändå, att medvetenhet och uppmärksamhet på den egna kroppen skulle kunna förebygga så många skador.

Jag vet inte hur det funkar med halsont egentligen, men mina känslor kring denna ovälkomna sjukperiod är att jag får lite lätt ångest över att behöva ställa in mina lektioner. Inte nog med att jag är skyldig eleverna utveckling och engagemang, jag har även en hyra att betala, och att vara sjuk påverkar i allra högsta grad hur stor nästa lönecheck kommer vara. I och med det har jag svårt att ta ledigt och vänta på att bli helt frisk, och riskerar då att bryta ner kroppen ännu mer. Gah! Det blir en ond cirkel till slut, jag vill inte vara ledig för länge, men förlänger sjuktiden genom att jobba. Hur ska man egentligen göra? Naturligtvis lyssna på sin kropp, men alla vet att det alltid är fler faktorer som spelar in i slutändan.

Nu sitter jag iallafall här hemma, Martin håller i min street F3 as we speak, och Kouki tar hand om min street F2 senare ikväll. Idag är den enda lediga dagen jag ger mig själv, imorgon kommer jag vara på jobbet igen. Förhoppningsvis har den lediga dagen gett något då.



Hoppas ni är friska och krya, annars är det kanske värt ett försök att skriva några rader. :)
Ciao!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag är i nuläget LIVRÄDD för sjuka människor så jag er dig en cyberkram och hoppas du kryar på dig! Efter nästa lördag kan jag med glädje ta en grissjuka eller vad som ;)

2009-09-17 @ 21:50:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0